Logo Universiteit Utrecht

Teaching & Learning Lab

Nieuws

De Arduino-module en kennisclips van Peter Duifhuis

Foto Peter DuifhuisPeter Duifhuis is natuurkunde lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht en docent bij U-Talent. Voor zijn onderwijs maakt hij veelvuldig gebruik van kennisclips. Daarnaast heeft hij, in samenwerking met masterstudenten, een lesmodule over Arduino ontwikkeld die hij in het Teaching & Learning Lab geeft. 

Arduino module

Om leerlingen voor te bereiden op een maatschappij waarin robotica een steeds grotere rol zal innemen, heeft Peter samen met zijn collega Susanne Tak hierover een module ontwikkeld voor U-Talent leerlingen. In deze tweedaagse module gaan de leerlingen programmeren met een Arduino. Op de eerste dag maken de leerlingen kennis met de Arduino aan de hand van een paar kookboekpractica, en bedenken ze in tweetallen een eigen project. Voordat ze een paar weken later de tweede module-dag hebben, bedenken ze hoe ze hun project aan moeten pakken. Op de tweede dag gaan ze vervolgens echt bouwen. En daar komen dan hele verschillende producten uit, variërend van robotjes die nergens tegenaan botsen tot muziekinstrumenten.

ArduinoDe 25 leerlingen worden begeleid door de docent en studentassistenten. Om de leerlingen zelfredzaam te maken als ze tegen een probleem aanlopen, hebben vier studenten van de master Science Education and Communcation van de Universiteit Utrecht een stappenplan ontwikkeld, uitgeprobeerd en verbeterd met behulp van een lesson study. Dat stappenplan wordt nog steeds gebruikt in de module, en is vooral heel welkom voor leerlingen die nog geen ervaring hebben met programmeren.

Inmiddels heeft de module al vijf keer gedraaid, en wordt hoog beoordeeld. De module wordt meestal gegeven in het Teaching & Learning Lab. “Vanwege de flexibele opstelling en tafels met stopcontacten, is het TLL een fijne ruimte om deze module in te geven. Het maakt het overzichtelijk en makkelijk om snel bij de verschillende leerlingen te zijn. Ook is het TLL een inspirerende omgeving voor de leerlingen, omdat er allerlei apparatuur staat,” aldus Peter.

Zou je ook eens les willen geven met Arduino’s, maar heb je deze (nog) niet ter beschikking op je school? Neem dan contact op met Peter Duifhuis, om de mogelijkheden te bespreken om dit in het TLL uit te proberen.

Kennisclips

Lang voordat de studio van het TLL er was, was Peter al druk bezig met het opnemen van kennisclips. Hij doet dit thuis met een webcam, tekenprogramma en screencast. Zo kan je filmpjes maken waarbij je dingen kunt laten zien op de computer zoals slides, je via het tekenprogramma bijvoorbeeld formules kunt ‘schrijven’, en waarbij je zelf in de hoek te zien bent op postzegelformaat. In de Do-It-Yourself studio van het TLL kun je vergelijkbare dingen doen, maar komt alles uiteindelijk terecht in een omgeving waarin de student zelf kan kiezen welk van de beelden (slides, schrijfgedeelte, docent) hij groter of kleiner in beeld wil hebben.

Peter maakt in de studio graag gebruik van het lightboard en de opstelling met professionele cameraman. Zo heeft hij bijvoorbeeld met twee collega’s een reeks demonstratiepractica opgenomen voor leerlingen in Suriname. Met het lightboard heeft Peter verschillende kennisclips opgenomen, ter vervanging van hoorcolleges. “Een belangrijk verschil tussen een kennisclip met het lightboard en een screencast is dat het lightboard heel mooi is: het is professioneel gefilmd en het ziet er heel indrukwekkend uit. Het lightboard leent zich vooral voor een kort verhaal waarbij je het bord één keer invult. Wat ik ook een voordeel vind van het lightboard is dat je als docent goed in beeld bent en je lichaam kunt inzetten bij het vertellen van een verhaal,” vertelt Peter.

Een paar tips van Peter voor docenten die ook een kennisclip op willen nemen:

  • Probeer het eerst een paar keer uit.
  • Begin klein, met bijvoorbeeld een filmpje van 2 minuten.
  • Stel, vooral aan het begin, niet te hoge eisen aan jezelf.
  • Spreek geanimeerd!
  • Schrijf terwijl je aan het vertellen bent, en spreek dus to the point.
  • Laat het aan je studenten zien en vraag ze om feedback.

Peter zou alle docenten aanraden om het opnemen van kennisclips uit te proberen. “Het heeft mijn onderwijs echt veranderd. Hoorcolleges probeer ik toch zo min mogelijk te doen.

Voorbeeld van een kennisclip over sensoren

 

Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)